Tot het begin van de jaren ’90 werden de Braziliaanse Havaianas slippers gezien als een armeluisproduct. Qua uiterlijk lijken deze slippers, gemaakt door Sao Paulo Alpargatas, sterk op India’s alomtegenwoordige ‘Hawai chappals’. Een sterke daling van de verkoop in 1993 dwong de firma het imago van het merk te vernieuwen. Vandaag de dag is Havaianas, hoewel het nog steeds een product voor de massa is, ook als een premium merk gaan beschouwen. En Alpargatas brengt het wereldwijd. Dit is het verhaal van die opmerkelijke transformatie. In 1883 vormden twee geïmmigreerde Argentijnen, Juan Echegaray, die uit het Baskenland van Spanje kwam, en Robert Fraser, een Schot wiens familie in de textielhandel zat, een compagnonschap om goedkoop schoeisel te fabriceren. Weinig wisten ze toen dat Alpargatas, het bedrijf dat ze vormden, een zakenimperium zou voortbrengen en een schoeiselmerk dat wereldwijd beroemd zou worden. In 1907 richtte de onderneming een vestiging op in Sao Paulo, Brazilië. De dochteronderneming, Sao Paulo Alpargatas, werd in de jaren ’80 door Braziliaanse investeerders overgenomen en is uitgegroeid tot het grootste openbare schoeiselbedrijf in Latijns-Amerika. In 2011 steeg de netto-omzet met 15,4 procent tot ongeveer 1,27 miljard dollar, terwijl het netto-inkomen met ongeveer 152 miljoen dollar het hoogste in zijn geschiedenis was. Vandaag heeft de onderneming, omgedoopt tot Alpargatas, zes fabrieken in Brazilië en acht in Argentinië. Het beheert een portefeuille van acht grote merken: Rainha, Sete Leguas, Topper, Dupe, Havaianas, Timberland, Mizuno en Meggashop. Hiervan is het vooral bekend door het merk Havaianas, dat “flipflops” of slippers maakt. |